fullscreen background image

LILIANNE WOUTERS, psychotherapeut en erkend MINDFULNESS-trainer

MINDFULNESS

 

mindfulness    mindfulness-training

Hoe werkt het ?   Wat leer je ?

Mindfulness richt zich op het loslaten van de oneindige stroom aan gedachten, oordelen en zorgen en leert je om contact te maken met de eenvoud van het hier en nu.

Mediteren :

De meditatievorm die in de training gebruikt wordt is ruim 2500 jaar oud en komt uit Noord-India. In feite gaat het gewoon om het aanleren van een aandachtstechniek die geoefend wordt d.m.v. meditatie, je bent dan steeds vriendelijk voor jezelf en met nieuwsgierige aandacht aanwezig, zonder oordeel.
Na verloop van tijd krijg je zo een helder inzicht.
Hiermee onderscheiden de mindfulness meditaties zich van meeste andere vormen van meditatie, die wel ontspanning geven maar geen dieper inzicht.

Leven in het moment :

Meestal zijn we met onze gedachten in het verleden of in de toekomst. Veel dingen doen we op automatische piloot : eten, autorijden, werken. Mindfulness leert je om je aandacht op een vriendelijke manier weer terug te brengen in het NU wanneer je gedachten automatisch afdwalen.
Door je volle aandacht weer terug te brengen bij wat je doet, voelt en ervaart, worden je ervaringen een stuk levendiger en intenser.

Wie met aandacht leeft hoort fluitende vogels, ziet de schoonheid van de natuur en proeft alle smaken in een heerlijk diner.

Werken aan stress :

Stressvolle gedachten blijven vaak door je hoofd malen, zonder dat er een oplossing komt. Door je te concentreren op alles wat er gebeurt in het NU, onderbreek je die gedachtestroom. Je wordt je zo bewust van lichamelijke spanningen, emoties en ook van wat er zich afspeelt in je hoofd.

Stress en spanningen veroorzaken lichamelijke klachten zoals hartkloppingen, vermoeidheid, gejaagdheid of onrust. Stress voelen we vaak pas aan het einde van de dag, als we naar huis gaan met hoofdpijn. Vaak gaat dit samen met een gevoel van falen, tekortschieten, gedeprimeerdheid, enz. Op zulke momenten hebben we dan de neiging om te gaan piekeren, zorgelijk te worden, ons af te reageren op anderen, of gewoon niks meer te willen.

Omgaan met pijn, verdriet of angst :

Wanneer we op vervelende gevoelens stuiten, zoals pijn, verdriet of angst, dan gaan we meestal meteen op zoek naar een oplossing of naar afleiding om ons beter te voelen. Soms creƫer je dan met je gedachten een nog groter drama. Uiteindelijk lost het niets op en de onaangename gevoelens zullen terugkomen.

Je leert op een zachte manier omgaan met pijn, stress, angst en verdriet.

In Mindfulness draait het niet alleen om concentratie op het nu, maar het is ook de kunst om onaangename ervaringen te leren accepteren en deze met mildheid en zonder oordeel, aandacht en ruimte te geven.